Vrijwilligers

Vrijwilliger zijn

Mijn naam is Ilse. Ik ben in juni 2006 begonnen als vrijwilliger op manege nieuw Amstelland bij paardrijden voor gehandicapten.
Ik wilde weer wat met paarden doen, maar niet perse zelf rijden. Via de vrijwilligerscentrale kwam ik terecht bij de stichting Prisma, waar het paardrijden voor gehandicapten toen nog onder viel.

De eerste keer dat ik op de manege kwam, liep ik daar met knikkende knieën. Ik wist wel wat van paarden, maar niks van autisme of het syndroom van Down. Waar ben ik nou aan begonnen? Maar dat veranderde snel toen een van de deelnemers op me af kwam en me een hand gaf en vroeg: ” Hoe gaat het? Goed?” Later bleek dat ze dat aan zo ongeveer iedereen vroeg, maar het ijs was gebroken.
Wat me meteen opviel was de warme sfeer. Ouders hebben goed contact met elkaar en iedereen helpt iedereen. Wat ook meteen opviel was het plezier dat kinderen hebben in het paardrijden. Ook al kunnen ze het niet zeggen, ze zitten te stralen of ronduit te schateren op het paard.

Ik heb inmiddels heel wat geleerd over de verstandelijke beperkingen waar onze kinderen mee kampen. Het meeste gaat intuïtief, maar ik heb ook heel veel aanwijzingen van de instuctrice en de andere vrijwilligers gekregen. Ik sta vaak versteld van wat de ruiters kunnen ondanks hun beperking!

De les wordt op een ontspannende manier gegeven. Plezier van de kinderen staat voorop. Niet de prestaties. Dat wil niet zeggen dat de kinderen geen grote prestaties leveren. Er kan wat tijd over heen gaan, maar elk op hun eigen niveau leren ze bijvoorbeeld drijven, sturen en sommigen kunnen na verloop van tijd zelfs zelfstandig paardrijden.

Wat ik fijn vind aan het vrijwilligerswerk is de warme en gezellige sfeer. Dat ik kan helpen om de les net wat makkelijker te laten verlopen, een keer in te springen als iemand zijn kind niet kan begeleiden, meehelpen met de voorbereiding van het Sinterklaasfeest en andere feesten. Het plezier van de kinderen, dat je daar aan kunt bijdragen is gewoon super.

Ilse Neven

Comments are closed.